جستجو
05191012724

با ما تماس بگیرید

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

حضور درخشان شرکت دانش‌بنیان مشهدی در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۱

به دنبال هوشمندسازی حمل‌ونقل

محمد محمدپور، بنیان‌گذار این شرکت دانش‌بنیان، جرقه اولیه حرکت در مسیر هوشمندسازی حمل‌ونقل را به مشاهده کمبود‌های کشورمان در این حوزه مربوط می‌داند: ایده اولیه شکل‌گیری این کسب‌وکار به سال ۸۸ برمی‌گردد، زمانی که با بررسی‌های انجام‌شده متوجه شدیم صنعت حمل‌ونقل در کشورمان از نظر پلتفرم‌های نرم‌افزاری و مدیریتی قوی نیست. در دنیای امروز، یکی از دلایل برتری و قدرت شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی داشتن همین پلتفرم‌های دیجیتالی است. به همین دلیل در آن زمان تصمیم گرفتیم تمرکز اصلی خود را در اجرایی کردن پروژه مدیریت هوشمند حمل‌ونقل بین‌المللی قرار دهیم تا بتوانیم در این حوزه به نیاز موجود در کشور پاسخ دهیم.

محمدپور در تعریف هوشمندسازی حمل‌ونقل، این مفهوم را دارای ۳ بخش می‌داند: مدیریت هوشمند حمل‌ونقل بین‌المللی به طور کلی ۳ محور دارد. بخش اول به خودکار کردن همه فرایند‌های حمل‌ونقل مربوط است. در بخش دوم همه نقل و انتقالات مالی شرکت‌ها به صورت خودکار و سیستمی انجام می‌شود. گام سوم هم اضافه کردن بستر هوش تجاری به همه فرایند‌های شرکت حمل‌ونقل مورد نظر است.

تبدیل دوباره خراسان به مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی

با وجود سابقه تاریخی‌ای که ایران و به طور خاص خراسان در موضوع حمل‌ونقل بین‌المللی از آسیای شرقی به سمت اروپا و دیگر کشور‌ها دارند، در دهه‌های گذشته این نقش کم‌رنگ شده و از ظرفیت‌های خوب منطقه‌ای برای تبدیل شدن به شاهراه حمل‌ونقل بین‌المللی درست استفاده نشده است. محمدپور علت این موضوع و برتری شرکت‌های حمل‌ونقل اروپایی را استفاده آن‌ها از پلتفرم‌های دیجیتالی قوی می‌داند: با توسعه استفاده از فناوری‌های روز دنیا در حمل‌ونقل، شرکت‌های بزرگ این صنعت بخش زیادی از هماهنگی‌ها و کار‌های مربوط به حمل بار‌ها از کشوری به کشور دیگر را در بستر‌های دیجیتال انجام می‌دهند.

مسئله‌ای که اگر ما هم بخواهیم دوباره به بازیگری مهم در بازار حمل‌ونقل بین‌المللی تبدیل شویم، باید بیش از گذشته به سمت اجرایی کردنش حرکت کنیم. با استفاده از بستر دیجیتالی که ما تولید کرده‌ایم، همه عملیات‌های حمل‌ونقل شرکت‌ها در بستر نرم‌افزاری قابل انجام خواهد بود. در نتیجه، مدیر می‌تواند در لحظه، همه مشکلات احتمالی‌ای را که ممکن است برای محموله‌اش در مسیر انتقال از کشوری به کشور دیگر به وجود بیاید کنترل کند.

تبدیل دوباره خراسان رضوی به مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی

یکی از نکات مهم برای موفقیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، ورود به عرصه‌های جدید و تولید محصول‌هایی است که نمونه مشابهی نداشته باشند. به گفته محمدپور، این مسئله درباره پلتفرم نرم‌افزاری آن‌ها رعایت شده است: نه‌تن‌ها تا امروز هیچ نرم‌افزار مشابهی که در حوزه مدیریت هوشمند حمل‌ونقل بار فعال باشد در کشور وجود ندارد، بلکه در کل منطقه خاورمیانه هم پلتفرم ما بی‌رقیب است.

همین موضوع باعث شد که پارک فناوری اطلاعات خراسان خدمات شرکت ما را به ۱۰ سفارت‌خانه کشور‌های همسایه معرفی کند. بر همین اساس، توانستیم با رایزن‌های اقتصادی این سفارت‌خانه‌ها گفتگو کنیم. نتیجه آن حضور ما در بازار کشور‌های افغانستان و ترکیه بود. برای ورود محصولمان به کشور امارات هم صحبت کرده‌ایم.

در کنار آن، در حال رایزنی با چند کشور دیگر هم هستیم. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره استقبال شرکت‌های حمل‌ونقل از این محصول نرم‌افزاری هم گفت: تا امروز حدود ۷۰ درصد شرکت‌های فعال کشور در بازار حمل‌ونقل بین‌المللی در حال استفاده از خدمات نرم‌افزاری ما هستند. در کنار شرکت‌های داخلی، به سمت توسعه خدمات خود به خارج از کشور هم رفتیم. در همین زمینه از چند سال پیش وارد بازار حمل‌ونقل افغانستان شدیم. علاوه بر این، امسال موفق شدیم خدمات خود را به بازار حمل‌ونقل ترکیه نیز صادر کنیم.

پیمایش به بالا